Pomysł na biznes to coś, bez czego nie wystartujesz. Jednak jeśli już go masz, to wcale nie gwarantuje Ci, że odniesiesz sukces, zostaniesz milionerką i nie będziesz musiała pracować do końca życia. Musisz jeszcze ten pomysł sprawdzić i zacząć realizować. W tym artykule skupię się na pokazaniu Ci jak możesz sprawdzić swój pomysł na biznes, by być pewną, że wypali, a Ty nie utopisz w nim swojego czasu, energii i pieniędzy.
Ten artykuł jest dla Ciebie jeśli:
- Znalazłaś pomysł na biznes i zastanawiasz się czy wypali. Lub
- prowadzisz swój biznes od ok. kilku miesięcy, ale na razie nie masz wielu klientów i zastanawiasz się co musisz zacząć robić, by ich zdobyć.
Sprawdzaj – testuj – rób
Dlaczego sprawdzenie swojego pomysłu na biznes jest tak ważne? Ponieważ dzięki sprawdzeniu zyskujesz jedną najważniejszą informację: czy jest zapotrzebowanie na Twoją usługę/ produkt. Jeśli jest – działaj. Jeśli go nie ma – zastanów się nad innym pomysłem.
Oprócz tej najważniejszej informacji zyskujesz szereg innych, cennych informacji, które będą przydatne w kolejnych etapach rozwoju firmy. Uważam, że warto poświęcić czas na sprawdzenie swojego pomysłu zanim wypłyniesz na szersze biznesowe wody. Dzięki temu:
- nie popełnisz błędów charakterystycznych dla początkujących przedsiębiorców,
- lepiej dopasujesz produkt/usługę do oczekiwań odbiorców oraz
- nauczysz się mówić językiem Twojej grupy docelowej.
Ok, ale jak zabrać się do tego sprawdzania?
1. Pomysł na biznes – opis
Zacznij od krótkiego opisu swojego pomysłu na biznes lub swojego biznesu oraz określ jakiego obszaru czy grupy użytkowników dotyczy.
Schemat opisu powinien wyglądać tak:
Planuję założyć firmę, która pomaga (komu?)
(w czym?)
W przeciwieństwie do (nazwa konkurencji)
zapewniam (co jest moim wyróżnikiem /na jakie niezaadresowane potrzeby użytkownika chcę odpowiedzieć)
Poniżej znajdziesz mój przykład z czasów kiedy zaczynałam działać w swoim biznesie:
Planuję założyć firmę, która pomaga przedsiębiorczym mamom, które już mają swój biznes lub planują go założyć w promowaniu swoich produktów i usług. W przeciwieństwie do innych firm świadczących podobne usługi na rynku, zapewniam nie tylko wsparcie w tym jak promować produkt/usługę, ale również jak zachować harmonię między prowadzeniem firmy, a byciem mamą. Rozumiem inne mamy, bo sama jestem jedną z nich, więc wiem z jakimi wyzwaniami w kontekście prowadzenia własnej firmy się mierzą.
Super, pierwsze zadanie za Tobą. Teraz czas na kolejne czyli stworzenie mapy interesariuszy.
2. Pomysł na biznes – mapa interesariuszy
Stwórz mapę interesariuszy dla swojego pomysłu. Kim są interesariusze? To osoby, które:
- będą używały Twojego produktu/usługi,
- zapłacą za Twoje rozwiązanie,
- mają wpływ na decyzje zakupowe.
- Jest jeszcze jedna grupa: Użytkownicy ekstremalni – mają specyficzne potrzeby, motywacje i bolączki. W tej grupie warto umieścić również użytkowników niepełnosprawnych.
Musisz więc wypisać typy osób, które znajdą się w każdej z tych 4 grup. Dlaczego to jest ważne? Ponieważ dzięki temu będziesz wiedziała kogo zaprosić na wywiad. O wywiadzie trochę później, a teraz zobacz przykład takiej mapy interesariuszy, którą stworzyłam przy okazji prac nad swoim kursem online:
Za Tobą już drugie zadanie. Teraz wiesz, kogo możesz zaprosić do wywiadów. „A dlaczego mam kogoś zapraszać do wywiadu? Przecież nie jestem dziennikarką” – możesz pomyśleć. Nie musisz być dziennikarką, by porozmawiać z osobą, która jest Twoim idealnym klientem. Twój idealny klient jest najlepszą osobą, której możesz zadać pytania dotyczące Twojego (planowanego) biznesu. A jego odpowiedzi będą stanowiły świetny drogowskaz dla Twojej firmy.
W jaki sposób zapraszać osoby do wywiadów? Czytaj dalej.
3. Rekrutacja do wywiadów
Już wiesz, żeby do wywiadów zaprosić osoby, które są na Twojej mapie interesariuszy (punkt 2). Najlepiej jak porozmawiasz z 8-12 osobami. Przepytaj przynajmniej 2 osoby z każdej grupy interesariuszy.
Jeśli się boisz, że ludzie nie będą chcieli z Tobą rozmawiać to chcę Cię uspokoić – każdy człowiek uwielbia mówić o sobie i być w centrum zainteresowania. Wystarczy wykazać zainteresowanie i zadawać pytania, a ludzie chętnie podzielą się z Tobą swoimi przemyśleniami.
Teraz zastanów się jak dotrzeć do osób z Twojej mapy interesariuszy, by zaprosić je na wywiad. Jak je znaleźć? Przykłady poniżej:
- Osoby z najbliższego otoczenia,
- Ogłoszenie w Twoich kanałach w social mediach,
- Ogłoszenie na grupach tematycznych (np. na Facebooku) lub na forach,
- Wybierz się na spotkanie tematyczne i tam pytaj czy ktoś chciałby się z Tobą spotkać i porozmawiać.
- Spytaj rodzinę i znajomych czy znają osoby, których szukasz i czy mogą Cię z nimi skontaktować.
- Wysłanie wiadomości prywatnej (np. przez Facebooka, Linkedina) do osoby, która pasuje do Twojej mapy interesariuszy.
Zaproponuj spotkanie np. w kawiarni. Nie deklaruj, że będziesz płacić za wywiady. Możesz zapłacić np. za kawę lub dojazd na spotkanie, jednak sam wywiad powinien być bezpłatny.
Ok, masz już zaproszone pierwsze osoby na wywiady. Teraz pewnie zżera Cię stres jak masz przeprowadzić taką rozmowę? Spokojnie – wszystko wyjaśniam:
4. Przeprowadzenie wywiadów
Podczas spotkań z zaproszonymi osobami zadaj im pytania. Odpowiedzi pozwolą Ci określić czy Twój pomysł biznesowy jest trafiony, jak przygotować produkt/usługę, by odpowiadał na oczekiwania grupy odbiorców oraz jak komunikować się z odbiorcami, by chcieli zostać Twoimi klientami.
Jakie pytania zadawać?
Zastanów się czego chcesz się dowiedzieć od rozmówców. Na przykład jakie są ich preferencje i nawyki, zachowania, doświadczenia pozytywne i negatywne oraz wartości i motywacje. Bardzo istotna jest kolejność zadawania pytań. Zacznij od pytań ogólnych, a później przejdź do bardziej szczegółowych, pogłębiających. Zadawaj pytania otwarte. Pytaj „dlaczego?”. Część pytań zacznij od „Opowiedz mi”. Pytaj również o logistykę, np. gdzie, jak często, kiedy, w jakich okolicznościach.
Możesz wykorzystać materiały graficzne przedstawiające Twój pomysł na biznes lub jego poszczególne składowe, np. wygląd strony www, logo, wygląd opakowań itp.
Podczas wywiadu unikaj pytań zamkniętych i pytań sugerujących, np. „Czy kupisz kurs online?” Stosuj techniki uważności, by nie sugerować swoją mimiką odpowiedzi. Słuchaj aktywnie – zadawaj pytania, by lepiej zrozumieć osobę:
- pytania parafrazujące, np. „Z tego co Pani mówi, wynika, że…”.
- pytania pogłębiające, np. „Czy dobrze zrozumiałam, że…”.
Stosuj zasadę 20/80 – mów przez 20% czasu, zostawiając 80% czasu swojemu rozmówcy. Nie dyskutuj. Inną dobrą praktyką jest robienie wywiadu w parze – jedna osoba prowadzi wywiad, a druga robi notatki.
Rób notatki w formie mapy empatii – co osoba:
- mówi,
- myśli,
- robi,
- czuje.
Droga na skróty
Zamiast spotykać się z wybranymi osobami na żywo, możesz je poprosić o wypełnienie ankiety online. W takiej ankiecie znajdą się wszystkie pytania, które zadajesz na spotkaniach na żywo. Ta opcja ma szereg plusów, ale musisz się liczyć również z jej minusami:
Plusy:
- szybkość,
- wygoda,
- zdobędziesz odpowiedzi od większej ilości osób,
- nie stresujesz się spotkaniem twarzą w twarz,
- nie ponosisz kosztów związanych z dojazdem na spotkanie/kawą.
Minusy:
- nie widzisz mimiki i mowy ciała rozmówcy,
- nie możesz zadać dodatkowych pytań, by lepiej zrozumieć rozmówcę,
- nie nawiązujesz relacji, która może w przyszłości zaprocentować,
- ankiety mogą nie być rzetelnie wypełnione.
Jeśli zależy Ci na czasie, wypróbuj tę formę poznania odpowiedzi. Ewentualnie później będziesz mogła spotkać się z kilkoma osobami na żywo, by wzbogacić odpowiedzi.
Pomysł na biznes – sprawdź go!
Sprawdzenie swojego pomysłu na biznes jest jednym z pierwszych kroków jaki musisz wykonać zaczynając swoją działalność. Jeśli już prowadzisz firmę i zastanawiasz się dlaczego masz tak mało klientów, koniecznie musisz sprawdzić podstawy swojego biznesu. Być może okaże się, że produkt/usługa są super, ale grupa docelowa jest źle dobrana lub musisz zmienić sposób komunikacji. W każdym przypadku odpowiedzi na pytania zadane Twoim idealnym klientom będą na wagę złota.
Jeśli masz problem z którymś z tych kroków, napisz mi pytanie w komentarzu. Pomogę 🙂
Sylwia Miłosz
PS: Chcesz dostawać moje artykuły prosto na swoją skrzynkę mailową? Zapisz się do mojego newslettera – gwarantuję dużo wartości, bez zbędnego tracenia czasu.
Źródła zdjęć (w kolejności):
- https://unsplash.com/@lindsayhenwood
- https://unsplash.com/@clarktibbs
- źródło własne
- źródło własne