fbpx

Jak wybrać kanał social media? + PRZYKŁADY

Żaden biznes nie poradzi sobie bez klientów. Klienci są filarem i powodem ciągłego działania każdego biznesu. Jednym z miejsc, gdzie możesz nawiązać kontakt z potencjalnymi klientami i ich zainteresować Twoimi produktami lub usługami są social media. Jednak portali społecznościowych jest dużo, więc od razu pojawia się u Ciebie pytanie który wybrać. I ile ich wybrać. Oraz jak je wybrać. Zaczynasz więc przeszukiwać Internet w poszukiwaniu odpowiedzi. Jednak im bardziej zagłębiasz się w temat, tym większy mętlik masz w głowie. A sprawa jest zarazem bardzo prosta i dość trudna. Ale wszystko po kolei. 

WARTO BYĆ WSZĘDZIE?

Czasem spotykam się z pytaniami o to, czy warto prowadzić swoje działania we wszystkich kanałach social media, po to by efektywnie docierać do swojej grupy docelowej. Zawsze odpowiadam, że nie da się być wszędzie i robić tego dobrze. A przynajmniej na początku rozkręcania biznesu. Po prostu brakuje na to czasu. Aby skutecznie działać na każdym portalu social media, musisz dobrze poznać jego specyfikę, a to wymaga czasu. Kolejny czas zabierze Ci tworzenie treści dopasowanych do każdego kanału. A gdzie reszta zadań związanych z prowadzeniem firmy i … odpoczynek? Swoim klientkom zawsze radzę, by na początku skupiły się na 1 – max 2 kanałach social media i tam budowały oddaną grupę odbiorców. 

TRZY WAŻNE KWESTIE

Pewnie teraz zastanawiasz się czym musisz się kierować wybierając kanał do promocji swojego biznesu. W końcu jest ich cała masa.. Sugeruję byś najpierw zastanowiła się nad trzema kwestiami:

1. Czy w danym kanale social media jest moja grupa docelowa?

2. Czy ten portal pasuje do prowadzonej przeze mnie działalności? 

3. Czy umiem i lubię tworzyć do niego treści?

Pytanie nr 1: Czy w danym kanale social media jest moja grupa docelowa?

Żeby wiedzieć w którym kanale jest Twoja grupa docelowa, musisz najpierw ją dobrze poznać. Jak to zrobić? Odpowiedz na poniższe pytania:

  1. Kobieta czy mężczyzna?
  2. Ile ma lat?
  3. Sytuacja rodzinna (singiel, małżeństwo, dzieci, zwierzęta itp.)
  4. Czym się zajmuje zawodowo?
  5. Jak wygląda jego/jej życie codzienne?
  6. Jakie problemy potrzebuje rozwiązać?
  7. Z czym się zmaga? Co spędza jej/jemu sen z powiek?
  8. O co dba? Na czym jej/jemu zależy?
  9. Jakie ma wartości i przekonania?
  10. Gdzie w sieci spędza swój czas?
  11. Jakie blogi czyta?
  12. Jakie fanpage lubi?
  13. Kogo obserwuje np. na Instagramie?
  14. Czego szuka np. na Instagramie?
  15. Gdzie spędza wolny czas? (1)

Więcej o grupie docelowej przeczytasz w tym artykule:

Grupa docelowa - jak ją określić?

No dobra, pewnie teraz zastanawiasz się jak poznać odpowiedzi na te pytania? 

Pytaj! 

Na żywo, w zwykłej rozmowie, na spotkaniach branżowych, networkingowych, w sklepie, na placu zabaw lub w restauracji. Staraj się chodzić tam, gdzie przebywa Twoja grupa docelowa. 

Możesz również pytać online: na grupach na Facebooku (np. w formie ankiety), na forach, na Discordzie. Tylko tutaj uważaj: pytaj w tych miejscach, gdzie jest obecna Twoja grupa docelowa. Obserwuj inne posty na grupach i forach i rób notatki z tych obserwacji – to też pomoże Ci w lepszym poznaniu swojej grupy docelowej.

Nie od razu znajdziesz odpowiedzi na wszystkie z tych pytań. Część z nich będziesz musiała sobie założyć, a później zweryfikować. 

Jest tu jeszcze jedna ważna rzecz. To, że Twoja grupa docelowa jest obecna w danym kanale nie oznacza jeszcze, że będzie od Ciebie kupować w tym kanale. I jak to często bywa w marketingu, musisz to sprawdzić. Przykład z rozmowy sprzed kilku dni. Moja znajoma jest fotografem i wykonuje sesje wizerunkowe, portretowe i kobiece. Na początku mocno działała na Instagramie, bo to przecież oczywiste, że skoro fotograf to Instagram będzie jego naturalnym wyborem. Jednak moja znajoma nie znalazła tam klientek. Dopiero gdy zmieniła kanał na Linkedin, okazało się, że to strzał w 10, a klienci sami się do niej zgłaszają.

Ikony social media na smartfonie - Jak wybrać kanał social media + przykłady.

Pytanie nr 2: Czy ten portal pasuje do prowadzonej przeze mnie działalności?

To jest druga kwestia, którą musisz przemyśleć. Na przykład dla grafika świetny będzie Instagram lub Pinterest, a dla coacha na nagrywanie podcastu i promowanie go na Linkedin. Ale jak zwykle trzeba to sprawdzić, ponieważ grafik może równie dobrze zdobywać klientów na Linkedin, a coach na Twitterze.

Pytanie nr 3: Czy umiem i lubię tworzyć treści na dany portal społecznościowy?

Ostatnia kwestia jest bardzo osobista, ale uważam, że nie warto jej pomijać. Bo jeśli dostatecznie mocno zastanowisz się nad tym w czym jesteś dobra i co sprawia Ci największą frajdę, dojdziesz do wniosku, na którym portalu social mediowym będziesz się najlepiej czuć.

Pierwsza sprawa – gdy Twoja praca sprawia Ci radość i frajdę to jesteś jeszcze bardziej zmotywowana, by ją wykonywać, prawda? A gdy nawet część Twojej pracy to dla Ciebie tortura, odsuwasz w czasie te zadania lub nigdy do nich nie siadasz.

Druga sprawa – jeśli jesteś w czymś dobra, rozwijaj to, bo jest duża szansa, że będziesz w tym genialna. Połącz pracę na swoich mocnych stronach z radością, którą czujesz robiąc konkretne zadania. 

POZNAJ SPOSÓB DZIAŁANIA W KANALE, KTÓRY WYBIERZESZ

Ok, wybrałaś już kanał social media na podstawie powyższych wskazówek. Założyłaś tam konto, dodałaś zdjęcie profilowe i od czasu do czasu publikujesz tam swoje treści. Uważasz, że jesteś gotowa na to, by klienci zaczęli walić wirtualnymi drzwiami i oknami. Czy tak będzie? Na początku na pewno nie. 

Musisz poznać sposób działania w konkretnym kanale społecznościowym. Jeśli masz już konto prywatne na danym portalu social mediowym to oczywiście ułatwia sprawę, ponieważ masz już podstawy. Jednak zupełnie inaczej wygląda korzystanie np. z Instagrama do celów prywatnych, a zupełnie inaczej korzystanie z niego do celów biznesowych.

Co możesz zrobić?

1. Poszerzaj swoją wiedzę o materiały bezpłatne, których w sieci znajdziesz mnóstwo. Masz do dyspozycji wiele rodzajów treści (blogi, vlogi, podcasty, webinary, live’y, konferencje online). Dopasuj je do swoich preferencji.

2. Zastanów się nad zakupem materiału płatnego np. kursu online, e-booka, wykładu, biletu na szkolenie stacjonarne. Taki materiał przeprowadzi Cię przez cały proces, z punktu A do punktu B.

3. Obserwuj działania konkurencji w danym kanale społecznościowym. Co oni robią? Co daje efekty, a co nie? Jak się komunikują ze swoimi odbiorcami? Wyciągaj wnioski i na tej podstawie zacznij tworzyć swoją własną autorską strategię działania.

GDY TWÓJ BIZNES UROŚNIE

Już wiesz, że na początku rozwijania swojego biznesu nie warto być wszędzie. Ale co później? A może już jesteś w sytuacji, kiedy masz zespół pracowników do dyspozycji?

Załóżmy, że masz 3 osobowy, dedykowany dział marketingu. Na marginesie dodam, że marketing to nie tylko social media, ale o wiele, wiele więcej. Nadal bezsensowne jest bycie wszędzie, bo co z tego, że są moce przerobowe, skoro np. ubranka dziecięce nijak nie pasują do Twittera 😉

W takim wypadku powinnaś rozszerzyć obecność swojej marki o social media, które są w pewien sposób podobne do tych, w których już działasz. Nadal oczywiście pamiętając o tym, że w danym kanale MUSI być obecna Twoja grupa docelowa.

Przykład: pracownia architektury wnętrz. Grupa docelowa: kobiety 25 – 40 lat chcące zmienić wnętrze swojego domu/mieszkania.

Początkowo pracownia działała tylko na Pintereście, gdzie w łatwy sposób mogła dotrzeć do grupy docelowej. Za pomocą zdjęć i video angażowała coraz więcej obserwujących i zdobywała coraz więcej klientów. 

Po stworzeniu 3-osobowego działu marketingu wewnątrz firmy zdecydowała się wejść na Instagram, gdzie może wykorzystać zdjęcia i video z Pinterest oraz na YouTube, gdzie może pokazywać dłuższe video.

Takie podejście ma szereg plusów:

– wejście na Instagram i YouTube nie kosztuje tej firmy o wiele więcej pracy, ponieważ już robi zdjęcia i video,

– Instagram i YouTube nadal pasują do usług wykonywanych przez firmę,

– na obu tych kanałach jest obecna ich grupa docelowa.

Litery układające się w wyraz "social media" - Jak wybrać kanał social media + przykłady.

TESTUJ – SPRAWDZAJ-RÓB

Wszystkie działania e-marketingowe powinny być spójne. Nie ma czegoś takiego jak z góry sprawdzone działania. Marketing w dużej mierze polega na testowaniu. Jest tak wiele zmiennych, które mogą wpłynąć na sukces w danym kanale, że nie można z góry zakładać, że coś będzie ok, a coś nie. Kieruj się intuicją, zdrowym rozsądkiem i własnymi preferencjami, ale wszystko testuj i sprawdzaj.

PRZYKŁADY 

1. Jesteś psycholożką dziecięcą, Twoja grupa docelowa jest na Instagramie, ale Ty nie „czujesz” tego portalu.

Za to uwielbiasz mówić i masz ciepły głos. Możesz więc zdecydować się na nagrywanie podcastu. Dzięki temu dotrzesz ze swoimi treściami do mam, które słuchają podcastów. Podcast to medium, w którym jest dużo miejsca na opowiadanie, wyjaśnianie niejasności, doprecyzowywanie, edukowanie. Dlatego będzie to świetny wybór dla psycholożki dziecięcej, która chce wzbudzić zaufanie wśród swojej grupy docelowej i skłonić ją do skorzystania z jej usług. Oczywiście nie można zapomnieć o dystrybucji treści – w tym przypadku zamiast Instagrama postaw na działanie na grupach na Facebooku i obserwuj efekty.

I tu mała dygresja o dystrybucji treści. Wybierając YouTube lub podcast jako główne medium komunikacji z odbiorcami musisz uważać. Samo nagrywanie i udostępnianie w sieci jeszcze nie oznacza, że Twoje treści dotrą do Twojej grupy docelowej. YouTube jest pełen vlogów firmowych, których nikt nie ogląda. Musisz jeszcze zadbać o dystrybucję treści czyli wykorzystać inny portal społecznościowy do regularnego informowania ludzi, że nagrałaś daną treść. 

2. Jesteś graficzką, robisz piękne zdjęcia i chcesz dotrzeć do przedsiębiorców 

Stwierdzenie, że przedsiębiorcy są tylko na Linkedin to mit. Owszem są tam, ale to nie jedyny portal social media, gdzie można ich znaleźć. Mnóstwo przedsiębiorców jest również na pozostałych portalach social mediowych. Nie musisz więc wybierać Linkedin. Piękne zdjęcia i grafiki to domena Instagrama. Rozkręć tam swoje konto i obserwuj wyniki. 

Zachęcam Cię do testowania, bo bez tego nie poznasz odpowiedzi na to, który kanał będzie najbardziej efektywny dla  Twojego biznesu. Niezależnie od tego, który portal społecznościowy wybierzesz, najważniejsza jest interakcja z drugim człowiekiem. Czyli zadawanie pytań, zachęcanie do komentowania i komentowanie treści innych osób.

Chcesz się tego nauczyć? 

Pobierz moją darmową Metodę 5 prezentów. 

To materiał, dzięki któremu nauczysz się tworzyć angażujące treści na Instagrama, a w efekcie zaczniesz więcej sprzedawać.

3. Twoja grupa docelowa jest na Linkedin, a Ty czujesz, że się na nim nie odnajdziesz, ponieważ uwielbiasz pokazywać się w kolorach i masz poczucie humoru.

Myślenie, że Linkedin to tylko biznes i poważni ludzie to nie do końca prawda. Owszem, Linkedin służy do nawiązywania i podtrzymywania kontaktów biznesowych, ale nie trzeba tego robić w nudny sposób! Powiem więcej: jeśli chcesz zostać zauważona na takim portalu jak Linkedin, musisz się wyróżnić z tłumu innych, biznesowo-poważnych osób. Jak? Postaw na kolorowe ubranie na zdjęciu profilowym lub zrób w Canvie zdjęcie w tle w żywych kolorach. 

W marketingu jest taka ogólna zasada: wyróżnij się albo zgiń. Jeśli będziesz nijaka, przepadniesz, nikt Cię nie zapamięta. Jeśli się wyróżnisz, części osób to się spodoba, drugiej części zupełnie nie. Ale jedno jest pewne – zostaniesz zapamiętana przez wszystkich.

4. Masz markę odzieżową skierowaną do nastolatek.

Idealnym wyborem jest TikTok, ponieważ tam znajdziesz swoją grupę docelową. Jednak nie znosisz nagrywania video, które TikTok lubi. Za to lubisz i umiesz robić dobre zdjęcia.

Możesz więc użyć aplikacji InShot, która przerabia statyczne zdjęcia na video. Do takiego video podkładasz muzykę i dodajesz napisy w InShot, by całość była atrakcyjniejsza. Dzięki temu upieczesz dwie pieczenie na jednym ogniu: dotrzesz do swojej grupy docelowej oraz twórczo wykorzystasz swoje umiejętności w robieniu pięknych zdjęć.

ROZŁÓŻ SOCIAL MEDIA NA CZYNNIKI PIERWSZE

Aby dobrze wybrać kanał social media dla swojego biznesu warto zrobić 4 rzeczy:

1. Poznać swoją grupę docelową.

2. Odpowiedzieć sobie na pytania:

a) w jakim medium jest moja grupa docelowa?

b) jaki kanał social media będzie najlepszy dla mojego biznesu?

c) który kanał social media najbardziej mi leży?

3. Poznać sposób działania w kanale, który wybierzesz.

4. Sprawdzać – testować – robić.

Sylwia Miłosz Sylwia Miłosz - autorka bloga Dwoje na głowie, przedsiębiorczyni, marketingowiec

Artykuł powstał na podstawie mojej rozmowy z Kasią Jasieniecką z kanału „Pokaż biznes” na YouTubie. Link do strony Kasi: www.pokazbiznes.pl.

PS: Chcesz dostawać moje artykuły prosto na swoją skrzynkę mailową? Zapisz się do mojego newslettera – gwarantuję dużo wartości, bez zbędnego tracenia czasu.

.

Zdjęcia:

1. tytułowe: https://unsplash.com/@ademay

2. https://unsplash.com/@ptrc

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *