Odpowiedź jest prosta: publikując na grupach. Ale dlaczego akurat na grupach, a nie na własnym profilu lub fanpage’u? – zapytasz. W końcu profil/ fanpage to jest coś mojego, nad czym mam kontrolę – pomyślisz. Jednak algorytmy Facebooka są aktualnie tak skonstruowane, że grupy wygrywają z fanpage’ami pod kątem zasięgów. Jeśli chcesz zwiększyć zasięg postów na Facebooku to publikowanie na grupach jest najlepszym wyjściem. Poniżej wyjaśnię Ci szczegółowo dlaczego.
Ten artykuł wchodzi w skład Kompletnego Przewodnika „Jak zdobyć klientów w Internecie?”.
Facebook grupami stoi
Od jakiegoś czasu, prym na Facebooku wiodą właśnie grupy. Obecnie jest ich ok 10 milinów (1)! Aktualny algorytm portalu na „F” jest tak jest skonstruowany, że największe zasięgi uzyskują posty publikowane na grupach. Wniosek dla Ciebie jest więc prosty – zaangażuj się w działalność grup na Facebook’u – publikuj posty, komentuj, bądź aktywna! W ten sposób dotrzesz do wielu osób z Twojej grupy docelowej. I będzie to o wiele większa liczba niż gdybyś publikowała posty tylko na swoim profilu lub fanpage’u.
Pamiętaj jednak, że muszą to być grupy tematycznie związane z Twoją branżą. To niby taka oczywista oczywistość, ale wolę to napisać, żeby wszystko było zrozumiałe.
Przykład
Misją moją i tego bloga jest pomaganie przedsiębiorczym kobietom na początku ich drogi zwanej własną firmą. Dlatego idealnymi dla mnie grupami na Facebooku są np. Sieć Przedsiębiorczych Kobiet, Z sukcesem nam do twarzy, Macierzyński i co dalej?, Biznes kobiecym okiem- szczęśliwe w biznesie. Nie będę więc publikować postów dotyczących mojego bloga na grupach budowlanych lub takich, które zrzeszają właścicieli owczarków niemieckich 🙂 Wybieraj takie grupy Fb, na których znajdziesz swoją grupę docelową.
✅ Grupa docelowa - jak ją określić?
Dołączanie profilu prywatnego vs dołączanie fanpage’a
Większość grup uniemożliwia dołączanie do nich fanpage’om. Na tych, które to umożliwiają sprawa jest prosta – publikujesz posty jako swój fanpage. Trochę bardziej komplikuje się, gdy możesz dołączyć tylko jako osoba prywatna. Ale to też ma swoje plusy – wypowiadając się jako osoba prywatna w aspekcie Twojego fanpage’a budujesz swoją markę osobistą. Ludzie zaczynają kojarzyć, że Twoja firma nie jest bezosobowa, że stoisz za nią… Ty.
✅ Social media - które najlepsze dla małych firm w 2021?
Wykorzystaj potencjał grup
Warto aktywnie działać na grupach – dodawać posty, które w nienachalny sposób komunikują Twoje produkty lub usługi. W wielu grupach istnieje oddzielny temat, w ramach którego można się reklamować. Możesz również skorzystać z innej opcji – napisz do admina z pytaniem czy możesz wrzucić darmowy post reklamowy na grupę, który on/ona przypnie na górze strony. Pamiętaj, by podkreślić wartość, jaką otrzymają członkowie grupy, np. rabat, pierwszeństwo w zapisie, itp. Nie zapomnij o dodaniu do posta linka, który kieruje do Twojej strony www, landing page’a, fanpage’a lub wydarzenia na Fb.
✅ Reklama na Facebooku - 4 triki jak ją zrobić skutecznie
A może własna grupa?
Możesz również pomyśleć o stworzeniu własnej grupy. Najlepiej, by miała dość uniwersalny temat. Warto, by członkowie grupy otrzymywali jakąś wartość z tego, że na niej są, np. oni jako pierwsi dowiadują się o nowych produktach. Wartość dla odbiorców stanowią też:
- nawiązywanie kontaktów z podobnymi do nich osobami,
- czerpanie wiedzy i inspiracji,
- budowanie swojej marki osobistej w grupie osób zainteresowanych takim samym tematem,
- uczestniczenie w Twoich live’ach (spotkaniach on-line na żywo na Twoim fanpage’u).
Bardzo ważne jest, byś była aktywna na swojej grupie. Zwłaszcza na początku, gdy uczestników jest jeszcze mało i nie są zintegrowani. Dodawaj angażujące posty, w których zadajesz pytania otwarte, dziel się wiedzą i swoim doświadczeniem. Dzięki temu zbudujesz własną silną markę osobistą, a ludzie zaczną kojarzyć Ciebie i Twoją firmę bardzo dobrze. Taka zgrana społeczność zgromadzona wokół marki to Twoi najlepsi klienci, którzy kupią od Ciebie (prawie) wszystko – dbaj o nich.
Własna grupa na Facebooku umożliwia również przeprowadzenie totalnie darmowych badań opinii Twojej grupy docelowej. Nie wiesz, jak dokładnie ma wyglądać Twój nowy produkt lub usługa? Wrzuć post na swoją grupę z pytaniem i przygotowanymi kilkoma odpowiedziami (+ opcja dodania własnej odpowiedzi) i poproś ich, by wyrazili swoje zdanie. Ludzie uwielbiają mówić, gdy wiedzą, że są słuchani.
Co dalej z fanpage’ami?
Możesz zatem się zastanawiać co dalej z fanpage’ami. Czy są w ogóle potrzebne? Uważam, że tak. Fanpage to nic innego jak wizytówka Twojej firmy/tego, co robisz. I mimo, że publikowane na nim posty nie osiągają już spektakularnych zasięgów to nadal warto go prowadzić. Bardzo dużo osób sprawdza daną firmę właśnie na Facebooku, jeśli chce się czegoś o niej dowiedzieć. Możesz więc potraktować publikowanie postów na fanpage’u jak publikowanie aktualności na Twojej stronie www.
Inne nowości
Łatwiejsze zakupy na Facebooku
Robienie zakupów na Facebooku w 2021 roku stanie się jeszcze łatwiejsze. Coraz więcej użytkowników będzie dokonywać zakupów bezpośrednio na stronie fejsbukowej sklepu (Sklepy na Facebooku) nie przechodząc do docelowej strony www (2). Taka sama funkcjonalność będzie dostępna na Instagramie. Ta zmiana przede wszystkim ma ułatwić robienie zakupów na urządzeniach mobilnych.
Zwiększenie zasięgu hasztagów
Podobnie jak na Twitterze oraz na Instagramie, również na Facebooku można korzystać z hasztagów. Mimo, że hasztagi są bardzo popularne na dwóch pierwszych portalach i żaden użytkownik nie wyobraża sobie korzystania z nich bez używania hasztagów, to na Facebooku wielu użytkowników je pomija. To ma się jednak zmienić w 2021 roku, ponieważ Facebook położy większy nacisk na zwiększenie ich zasięgów (3). Jaki z tego wniosek? Aby Twój post uzyskał większy zasięg organiczny, warto dodać do niego hasztagi.
✅ Zasięg na Instagramie - 7 sposobów, by go zwiększyć
Czy to koniec Facebooka?
Możesz się zastanawiać czy Facebook powoli się kończy. Uważam, że daleko mu do tego 🙂 Ten portal rozwija się tak, by cały czas odpowiadać na oczekiwania jego użytkowników. To nie pierwsza i nie ostatnia jego zmiana. Kończy się jedynie ostatnia jego odsłona, a zaczyna się kolejna – bogatsza w grupy. Część ruchu i aktywności Facebooka przejął Instagram, ale jako, że oba portale należą do Pana Zuckerberga, nie konkurują ze sobą bezpośrednio, tylko się uzupełniają. A jeśli chcesz się dowiedzieć jak działać na Instagramie, żeby się wyróżnić, przeczytaj ten wpis:
✅ Jak publikować na Instagramie, żeby się wyróżnić?
Sylwia Miłosz
⬅ Powrót do artykułu „Social media – które najlepsze dla małych firm w 2021?
🔙 Powrót do Przewodnika „Jak zdobyć klientów w Internecie?”
PS: Chcesz dostawać moje artykuły prosto na swoją skrzynkę mailową? Zapisz się do mojego newslettera – gwarantuję dużo wartości, bez zbędnego tracenia czasu.
Źródła:
- https://www.socialmediatoday.com/news/10-facebook-trends-you-need-to-know-in-2021-infographic/589519/
- https://www.facebook.com/business/news/announcing-facebook-shops
- www.socialmediatoday.com/news/facebook-expands-test-of-new-hashtag-use-metrics-within-post-composer/585629