fbpx
Osoba pisząca na laptopie, który stoi na białym stoliku - Content marketing w 2021 roku - dlaczego warto?

Content marketing w 2021 roku – dlaczego warto?

Content marketing to inaczej marketing treści. Co to znaczy dla Ciebie – właścicielko małej firmy, która dopiero się rozwija? Content marketing to strategia pozyskania klienta poprzez tworzenie i dystrybuowanie darmowych treści, takich jak np. wpisy na bloga, materiały video, itp. Co bardzo istotne, te darmowe materiały mają odpowiadać na pytania Twojej grupy docelowej oraz przedstawiać w nienachalny sposób zalety Twojego produktu lub usługi. Content marketing jest niezwykle skuteczny. Dlaczego? Ponieważ jest bardzo dobrze działającą naturalną promocją.

Ten artykuł wchodzi w skład Kompletnego Przewodnika „Jak zdobyć klientów w Internecie?”.


Z tego wpisu dowiesz się:
– jak tworzyć treści, które będą chętnie czytane przez Twoich odbiorców,
– jakie elementy są potrzebne, by treści były dobrze pozycjonowane,
– o 3 narzędziach, które ułatwią Ci tworzenie treści.

Content marketing – jak zacząć?

Content marketing to tworzenie treści, które odpowiadają na pytania wpisywane przez Twoją grupę docelową. Gdy człowiek ma pytanie, często wpisuje je do wyszukiwarki. Tak było 10 lat temu i tak jest nadal w 2021 roku. I to jest szansa dla Ciebie. Jeśli stworzysz treść, która będzie zawierać słowo kluczowe i będzie odpowiadać na konkretne pytanie, wyświetli się w wynikach wyszukiwania i zostanie przeczytana przez tę konkretną osobę.

Skuteczny content marketing opiera się na zrozumieniu grupy docelowej, jej motywacji oraz specyficznych potrzeb – to właśnie do nich powinno się dostosować wszystkie treści (1).

Poznaj swoją grupę docelową

Twoja grupa docelowa ma swoje problemy i bolączki. Jeśli chcesz mieć klientów, Twój produkt/usługa musi odpowiadać na ten problem lub bolączkę. Jak to się przekłada na Internet? Osoby z Twojej grupy docelowej wpisują konkretne słowa kluczowe do wyszukiwarki, by znaleźć rozwiązanie swojego problemu. I tu pojawia się szansa dla Ciebie.

Jeśli dane słowo kluczowe znajdzie się w Twojej treści (np. w artykule na blogu), użytkownik może trafić na ten artykuł, ponieważ Google wyświetli mu go w wynikach wyszukiwania. Jednak samo występowanie słowa kluczowego w artykule nie wystarczy. Artykuł musi być pozycjonowany na to słowo kluczowe. Co to znaczy? Przeczytasz o tym w części”Content Marketing a SEO.

„Skąd mam wiedzieć jakie pytania wpisuje do wyszukiwarki moja grupa docelowa?” – pewnie zapytasz. Po pierwsze, musisz bardzo dobrze poznać swoją grupę docelową. Zacznij od przeczytania tego artykułu:

Grupa docelowa - jak ją określić?

Analiza słów kluczowych

Po drugie, zrób analizę słów kluczowych, które występują w pytaniach wpisywanych do wyszukiwarki. W tym celu skorzystaj ze wsparcia narzędzi. Ja polecam Ci zwłaszcza trzy:

  • Answerthepublic.com – to narzędzie, pokazujące najczęściej wpisywane w Google frazy i zapytania na podany przez Ciebie temat. Trzy wyszukania dziennie są zupełnie darmowe. Uwaga: zanim wpiszesz słowo/słowa, które chcesz wyszukać, wybierz kraj i język, które Cię interesują. W przeciwnym razie otrzymasz wyniki wyszukiwania z UK w j. angielskim i stracisz jedną z 3 darmowych prób.
  • Ubersuggest – kolejne narzędzie pokazujące popularność wpisywanych do wyszukiwarki fraz, w tym słów kluczowych z tzw. długiego ogona. Podobnie jak narzędzie powyżej, Ubersuggest oferuje 3 darmowe wyszukania dziennie.
  • Google Trends – serwis Google udostępniający informacje na temat liczby, pochodzenia, zależności od czasu i głównych regionów zapytań kierowanych do wyszukiwarki Google. Usługa pozwala m.in. na porównanie częstości różnych zapytań na wykresie (2). Jest zupełnie darmowy.
Screen z wynikami wyszukiwania słowa kluczowego - Content marketing w 2021 roku - dlaczego warto?
Wyniki wyszukiwania dla frazy „rowerek biegowy” w narzędziu Answerthepublic.com.
Screen z wynikami wyszukiwania słowa kluczowego w Ubersuggest - Content marketing w 2021 roku - dlaczego warto?
A tu ta sama fraza i jej wyniki w Ubersuggest.
Screen z serwisu Google Trends z dwoma słowami kluczowymi - Content marketing w 2021 roku - dlaczego warto?
Google Trends pozwala na porównanie dowolnych fraz.

Content marketing – przykłady

We wcześniejszej części artykułu przewijało się sformuowanie „darmowe treści”. Co to są darmowe treści? Jak one wyglądają? Już tłumaczę 🙂

Darmowe treści to takie materiały, które są dostępne w Internecie za darmo. Przykłady:

  • artykuły blogowe,
  • raporty,
  • materiały video,
  • infografiki,
  • e-booki,
  • case studies,
  • webinary,
  • kursy / tutoriale,
  • podcasty,
  • wywiady.

Przykładów jest tak dużo, że nie wiesz, na co się zdecydować? Przede wszystkim postaw na content, który najchętniej „konsumuje” Twoja grupa docelowa. Weź również pod uwagę specyfikę Twojego produktu lub usługi i to czy pasuje do poszczególnych rodzajów contentu. Jeśli jesteś fotografem ślubnym to galerie zdjęć lub filmy okażą się o wiele skuteczniejsze niż zwykły, „suchy” artykuł na blogu.

„Nie wiem o czym pisać” 😱

Jeśli nie wiesz o czym pisać, skorzystaj ze strategii tworzenia treści, którą podzielił się Dickie Bush. Wiele osób nie wie o czym pisać i jak pisać. Nie wiedzą również dla kogo pisać. Oto skuteczne rozwiązanie:

Krok 1. Znajdź temat, o którym uczyłaś się 2 lata temu.
Krok 2. Stwórz treści dla wersji siebie sprzed dwóch lat.

Publikuj:

  • najlepsze zasoby,
  • wyjaśnienia zagadnień,
  • to, co było przez Ciebie niezrozumiałe,
  • jak się zmieniłaś przez ostatnie 2 lata i co wyciągnęłaś z lekcji.

Dlaczego to działa?
Jest duża szansa, że lubisz siebie. Za 2 lata osoby, do których docierasz, będą w Twoim miejscu. Znasz dokładnie proces i lekcje. Wygrałaś i pomóż wygrywać innym.

Bądź przewodnikiem, a nie guru.
Guru udają. Przewodnicy są tylko kilka kroków do przodu krocząc pewnie po ziemi (3).

Content marketing a social media

Content marketing i social media to para idealna. Wszystkie darmowe treści, które tworzysz, możesz później promować w social mediach. Tutaj mają zastosowanie wszystkie zasady dotyczące tworzenia angażujących postów w social mediach. Jeden artykuł możesz dzielić na kawałki i z nich „montować” treści do social media, tak, by maksymalnie wykorzystać informacje w nim zawarte. Dzięki temu możesz stworzyć tematyczne cykle publikacji = Twój profil w danym medium społecznościowym będzie bardziej spójny.

Jednak sekret powodzenia contentu w social mediach tkwi przede wszystkim w jego merytoryce i tym, czy odpowiada na potrzeby grupy docelowej. Nawet najlepsza grafika i godzina publikacji w mediach społecznościowych nie uratują słabej treści.

Czas publikacji w social mediach

A kiedy jest najlepszy czas na publikacje w social mediach? Wtedy, gdy Twój idealny klient akurat ma czas i siedzi na Fb, Insta lub innym portalu. Jak sprawdzić jakie to są godziny? Możesz po prostu wpisać do wyszukiwarki „kiedy publikować na…” (tu nazwa portalu) i wyskoczy Ci wiele artykułów na ten temat. Masz również możliwość skorzystania ze statystyk publikacji dostępnych na Twoim koncie na Facebooku. Jak do nich dotrzeć?

  • wejdź na swój fanpage,
  • z listy po lewej wybierz „Statystyki strony”,
  • z listy po lewej wybierz „Posty”.
Social media - które najlepsze dla małych firm w 2021 roku?

Recykling treści

Recykling treści polega na zmianie formy już opublikowanego contentu. Np. z artykułu robisz podcast, z e-booka robisz film na YouTube, a treści z infografiki przedstawiasz w formie artykułu. Jest to świetny sposób na ponowne wykorzystanie treści i ograniczenie czasu na działania content marketingowe. Które treści wybierać do recyklingu? Te, które były najpopularniejsze w social mediach czyli uzyskały najwięcej interakcji. Nie bój się również publikowania tych samych linków w postach w social mediach co kilka miesięcy. Można to robić bez ryzyka straty zasięgów organicznych.

Content marketing a SEO

Content marketing skutecznie wpływa na pozycjonowanie stron www. Pozycjonowanie to czynność, która pozwala na zwiększenie widoczności stron internetowych w wyszukiwarkach internetowych. Dzięki wysokim pozycjom w wyszukiwarce, strony www są łatwiejsze do odnalezienia przez ich potencjalnych odbiorców (4).

Aby użytkownicy Internetu mogli znaleźć Twoją stronę www muszą się na niej znajdować słowa, które ludzie wpisują do wyszukiwarki, by znaleźć produkty/usługi, które oferujesz. Najlepiej wielokrotnie powtórzone w różnych miejscach. I tu wracamy do słów kluczowych i ich analizy, o których wspominałam we wcześniejszej części artykułu.

Każda treść, którą tworzysz, np. artykuły na bloga firmowego, powinny zawierać jedną frazę kluczową. To właśnie na tę frazę dana treść jest pozycjonowana. Co to znaczy? Wytłumaczę Ci na przykładzie artykułu, który aktualnie czytasz.

Frazą kluczową tego artykułu jest „content marketing”. Oprócz tego, że ta fraza występuje w tytule artykułu, można ją również znaleźć w nagłówkach oraz w treści akapitów. Dzięki temu, że w naturalny sposób pojawia się w wielu miejscach tego artykułu, całość będzie dobrze pozycjonowana w wynikach wyszukiwania. Oczywiście nie można przesadzać z nasyceniem treści frazą kluczową. Najważniejsze jest to, by artykuł był wartościowy dla odbiorcy.

Yoast SEO

Jest jedna super wtyczka, która wspiera pisanie artykułów blogowych pod kątem SEO. Nazywa się Yoast SEO i działa na WordPressie, Drupalu, Typo3 i Neos CMS. Sama z niej korzystam i polecam ją moim klientom, którzy zaczynają przygodę z content marketingiem. Wtyczka podpowiada jaka powinna być gęstość słowa kluczowego w artykule oraz przypomina o uzupełnieniu innych, kluczowych dla pozycjonowania informacji, których nie widać gołym okiem.

Dobry content zawsze się obroni

Content marketing to strategia marketingowa sięgająca jeszcze XIX wieku. Dlaczego więc jest z nami do tej pory? Bo jest niezwykle skuteczna! Content marketing jest świetną alternatywą dla tradycyjnych reklam. Jakie są inne korzyści content marketingu?

  • przedstawienie produktu w jego naturalnym otoczeniu,
  • budowanie wizerunku marki eksperckiej, która potrafi pomagać swoim klientom,
  • budowanie więzi z grupą docelową,
  • pozycjonowanie strony www.

Zwłaszcza teraz, w roku 2021, kiedy ludzie są przesyceni standardowymi komunikatami reklamowymi, content marketing zyskuje na znaczeniu. Żyjemy w bardzo szybko zmieniającym się otoczeniu, gdzie dosłownie sekundy decydują o tym, czy nasza marka zostanie zapamiętana czy nie. A content marketing może być skutecznym orężem walki o uwagę Twojej grupy odbiorców.

A co, jeśli nie mam czasu tworzyć kontentu? – pomyślisz. To też jest ok, nie od razu Kraków zbudowano. Na początek wystarczy kilka darmowych treści ze słowami kluczowymi. Z czasem rozbudujesz listę wpisów. Powodzenia!

Sylwia Miłosz Sylwia Miłosz - autorka bloga Dwoje na głowie, przedsiębiorczyni, marketingowiec


🔙 Powrót do Przewodnika "Jak zdobyć klientów w Internecie?"

PS: Chcesz dostawać moje artykuły prosto na swoją skrzynkę mailową? Zapisz się do mojego newslettera – gwarantuję dużo wartości, bez zbędnego tracenia czasu.

.

Źródła zdjęć (w kolejności):
1. https://unsplash.com/@corinnekutz
2. źródło własne
3. źródło własne
4. źródło własne

Źródła tekstowe:
1. e-book „Historia content marketingu”, https://socialpress.pl/wp-content/uploads/2015/04/ebook-historia-cm-04.2015.pdf, data dostępu: 2.04.2021
2. https://pl.wikipedia.org/wiki/Google_Trends, data dostępu: 6.04.2021
3. Newsletter wMinutę, data dostępu: 14.05.2021
4. https://optimamedia.pl/blog/i-na-czym-polega-pozycjonowanie-stron-internetowych/, data dostępu: 2.04.2021

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *