fbpx
Robienie zdjęcia telefonem - Jak publikować na Instagramie, żeby się wyróżnić?

Jak publikować na Instagramie, żeby się wyróżnić?

Instagram wygrywa z Facebookiem pod kątem zasięgów organicznych (darmowych). Dobrze przygotowane zdjęcie z dodanymi odpowiednimi hasztagami jest w stanie zbudować całkiem przyzwoitą ilość polubień i komentarzy i to zupełnie za darmo. Jak zacząć przygodę z Instagramem? O czym pamiętać wrzucając nowe posty? Jak publikować na Instagramie, by Twój profil rósł z dnia na dzień?

Ten artykuł wchodzi w skład Kompletnego Przewodnika „Jak zdobyć klientów w Internecie?”.


Z tego wpisu dowiesz się:
– od czego zacząć,
– o co należy zadbać publikując na Instagramie,
– jak zwiększać zasięg organiczny postów,
– jakie narzędzia sprawią, że Twoje posty będą bardziej atrakcyjne.

Instagram – jak zacząć?

Wizualna forma komunikacji na Instagramie jest bardzo atrakcyjna, więc to medium sprawdzi się praktycznie w każdej branży.

Jak zacząć prowadzić swoje działania na Instagramie? Od czego zacząć?

1. Poznaj narzędzie jakim jest Instagram – zapoznaj się ze wszystkimi jego funkcjami, tak byś mogła swobodnie się po nim poruszać.

2. Zrób risercz podobnych profili do Twojego, profili konkurencji, jak również branż komplementarnych – zobacz, jak wyglądają ich profile i posty. 

Uwaga: zostaw na boku emocje. Nie zadręczaj się, że Twoja konkurencja ma już 20 tys. obserwujących. Oni też zaczynali od zera i dotarcie do tego miejsca kosztowało ich dużo czasu i wysiłku. 

Podejdź do riserczu bardzo biznesowo: sprawdź jak wygląda rynek, co pokazują inne profile w swoich postach, jak często publikują, jakie zdjęcia się najbardziej podobają. Pobaw się w analityka 🧐

3. Zanim zaczniesz zapraszać ludzi do obserwowania Twojego profilu, zaplanuj kalendarz publikacji, dodaj minimum 9 postów, zaplanuj relacje wyróżnione. Po to, by ludzie, którzy wejdą pierwszy raz na Twój profil od razu wiedzieli jaka jest jego tematyka i czego mogą się spodziewać. Dzięki temu łatwiej będzie im podjąć decyzję, że chcą Cię obserwować.

Specyfika Instagrama

O co należy zadbać publikując na Instagramie? Najważniejsza jest spójność – zwłaszcza w tematyce postów. W stylistyce zdjęć nie jest już tak ważna, jednak warto nadal brać ją pod uwagę, ponieważ nadal ma znaczenie dla osób, które pierwszy raz odwiedzają Twój profil i decydują czy będą go obserwować (a uwierz mi, że taka decyzja zapada w mniej więcej 3 sekundy!).

 Obserwujący na Instagramie - jak ich zdobyć?

Spójność w tematyce

Publikuj treści związane tylko z jednym tematem. Jeśli prowadzisz bloga dotyczącego tresury psów, to publikuj treści związane tylko z tresurą psów. Nawet jeśli prywatnie lubisz czytać książki fantasy, nie publikuj treści związanych z nimi, ponieważ Twój profil straci spójność. Z jednej strony odstraszysz ludzi zainteresowanych tresurą psów, a z drugiej – nie przyciągniesz tych, którzy są zainteresowani książkami fantasy. Jeśli chcesz dzielić się treściami dotyczącymi dwóch nie związanych ze sobą tematów, rozważ prowadzenie dwóch różnych profili.

Poniżej post z profilu mojego bloga, na którym publikuję life-hacki dla przedsiębiorczych mam.

Spójność w stylistyce

  • Obrabiaj swoje zdjęcia w darmowej apce Lightroom (przeczytasz o niej w dalszej części artykułu).
  • Znajdź swój kolor lub kolory wiodące, które będą się pojawiać na każdym zdjęciu.
  • Zamieszczaj cykle zdjęciowe – najlepiej, by składały się z 6, 9 lub 12 zdjęć o podobnej tematyce.

Poniżej post, który przygotowałam dla profilu pracownia_emi.

Pro tip: Na zdjęciu powinna być twarz. Badania dowodzą, że zdjęcia pokazujące twarz mają 38% więcej polubień i 32% więcej komentarzy niż zdjęcia bez twarzy. Zatem na zdjęciach pokazujących Twoje produkty powinna znaleźć się Twoja twarz lub modela/modelki. Manekinom mówimy zdecydowane nie! 🙂 

Na Instagramie dobrze sprzedają historie, atmosfera i emocje.

Socjomaniaczka

Instagram żyje opowieściami

Ludzki umysł jest tak zbudowany, że uwielbia słuchać opowieści. I to jeszcze takich, w których występuje wiele emocji. Planując posty do publikacji na Instagramie musisz o tym pamiętać. Jeśli chcesz pokazać, że jesteś ekspertem w swojej dziedzinie – to świetnie! Ale nie ograniczaj się tylko do postów merytorycznych, bo mogą się okazać… nudne dla Twoich odbiorców. Przeplataj je z postami emocjonalnymi.

Ann Handley podzieliła się kilkoma wskazówkami jak pisać posty na Instagram, by uzyskać większe zaangażowanie – wypróbuj je i zobacz czy u Ciebie działają:

Instagram to nie jest Twój dziennik, więc zastanów się nad 2 kwestiami:

  1. Jaka historia, którą opowiadasz, wspierając swoją firmę, pokazuje, kim jesteś?
  2. Czym lubisz się zajmować?

Nie opowiadaj, co jest na zdjęciu, powiedz, dlaczego powinno mnie to obchodzić. Poniżej 4 pytania, które pomogą Ci ulepszyć napisy na Instagramie:

  1. Co dzieje się poza kadrem?
  2. Co się dzieje w Twojej głowie?
  3. Dodaj drugi zmysł, oprócz wzroku: jak coś pachnie, smakuje, brzmi?
  4. Humor kwitnie w absurdzie: czy możesz wyciągnąć absurdalny wniosek?

Wpisz swoich obserwujących do historii, którą opowiadasz.

  1. Co najbardziej przemówi do Twojego idealnego klienta?
  2. Co sygnalizuje Twojemu klientowi: „Rozumiem. Należysz tutaj.”?

Pamiętaj o jednym: gdy ludzie mają problem, wpisują odpowiednie słowa do wyszukiwarki. Natomiast na Instagrama wchodzą dla zabicia czasu – i właśnie dlatego tam najlepiej sprawdzają się posty emocjonalne. To jest to, czego oczekują ludzie na Instagramie.

Hasztagi 

Dodawaj je do każdego posta. Instagram umożliwia nie tylko obserwowanie profili, ale również hasztagów, więc dodawanie hasztagów jest świetnym sposobem na zwiększenie zasięgu Twoich postów.

O czym warto pamiętać:

  • maksymalna ilość hasztagów na post to 30, im więcej ich użyjesz tym więcej ludzi ma szansę zobaczyć post,
  • zmieniaj hasztagi, nie używaj ciągle tych samych,
  • warto obserwować jakimi hasztagami operuje konkurencja,
  • zanim użyjesz jakiegoś hasztagu sprawdź jakie treści kryją się pod nim,
  • warto wybierać hasztagi, które nie są mega popularne (np. #fashion – 887 mln vs #ubrankadladzieci – 91k), łatwiej wtedy zostać zauważonym,
  • unikaj hasztagów w językach innych niż polski – w końcu działasz w Polsce i chcesz ściągnąć do siebie polskich obserwujących (największe prawdopodobieństwo, że kupią). Chyba, że publikujesz treści w języku angielskim, a Twoja grupa docelowa nie jest ograniczona tylko do Polski.

Zwiększanie zasięgu organicznego postów

Oprócz wspomnianych wyżej hasztagów, spójności w stylistyce i tematyce, warto do pojedynczego posta dodawać 2-3 zdjęcia. Jeśli jedno ze zdjęć nie przykuje uwagi odbiorcy, na tyle, że wejdzie z nim w interakcję, Instagram pokaże temu samemu odbiorcy inne zdjęcie z tego posta. Dzięki temu zwiększamy szanse na polubienia/komentarze, a tym samym zasięg organiczny rośnie. Ważne, by zdjęcia, które dodajemy do jednego posta były do siebie podobne, czyli pokazywały ten sam zestaw obiektów, ale z różnych stron. W przypadku marki ubraniowej może to być zestaw trzech zdjęć zawierających:

  1. czapkę + komin,
  2. samą czapkę,
  3. tylko komin.
Zasięg na Instagramie - 7 sposobów, by go zwiększyć

O czym jeszcze należy pamiętać?

  1. Lokalizacja – dodawaj ją do swoich postów jeśli chcesz, by osoby z najbliższej okolicy zobaczyły post jako pierwsze.
  2. Zadawaj pytania – na początku posta warto zadać pytanie, które może zaangażować odbiorców i skłonić ich do komentowania (komentarze zwiększają zasięg posta).
  3. Eksperymentuj z godzinami publikacji – wybierz tę godzinę, w której posty mają najlepsze wyniki. Np. posty z profilu mojego bloga mają najlepsze wyniki wieczorem, ok. 20.00.
  4. Less is better – publikuj mniej postów, za to stawiaj na ich jakość. Ludzie szybko tracą zainteresowanie profilami, które nie spełniają ich oczekiwań i klikają „unfollow”.

Stories na Instagramie

Coraz więcej osób “konsumuje” Instagram przeglądając tylko stories (relacje). Stories możesz wysłać do wszystkich obserwujących lub tylko do wybranych (Instagram umożliwia tworzenie grup odbiorców, którym możesz wysyłać spersonalizowane treści przeznaczone tylko dla nich).

Tworzenie stories jest świetnym sposób na budowanie relacji i zaangażowania z Twoją grupą odbiorców. Na stories możesz dodawać luźniejsze treści niż w postach, bo znikają one po 24h. Najlepiej sprawdzają się krótkie filmiki. Jednak stories pozwala również na dodawanie grafik z tekstem i z dodatkami, o których więcej przeczytasz w dalszej części artykułu. Można również do stories wrzucić jeden z postów z Twojego profilu. 

„A co jeśli ja się boję nagrywać siebie samą” – możesz pomyśleć. Możesz się powoli oswoić z nagrywaniem krótkich filmików. Dobry moment na takie oswajanie to same początki istnienia Twojego profilu na IG – wtedy Twoje stories zobaczy może ze 4 osoby, a nie 40 tysięcy 😅

Jak dodać post do stories?

Wchodzisz na swój profil, wybierasz post. Po otworzeniu posta pojawia się pod zdjęciem ikona papierowego samolotu, dotykasz jej i wybierasz opcję “dodaj post do swojej relacji”.

Gdzie znaleźć ikonę papierowego samolotu na Instagramie - Jak publikować na Instagramie, żeby się wyróżnić?

O czym warto pamiętać publikując stories:

  • nie spamuj, lepsza jest jakość od ilości,
  • jeśli chcesz opublikować kilka stories, nie rób tego od razu, tylko rozłóż na cały dzień,
  • dodawaj hasztagi i lokalizacje,
  • sprawdzaj statystyki stories,
  • buduj relacje z ludźmi, którzy najczęściej oglądają Twoje stories,
  • używaj dodatków (naklejki, ankiety, gify) z głową – less is more,
  • wypróbuj stories z pytaniem, ankietą lub quizzem – one dobrze angażują społeczność,
  • w stories pokazuj wydarzenia zza kulis,
  • zachęcaj swoich obserwujących do udostępniania Twoich stories – to zwiększa zasięg organiczny.

Protip: Pokazuj siebie w stories. Marki kojarzone z jedną osobą (osobą twórcy) są o wiele lepiej rozpoznawalne, a ludzie chętniej wchodzą w interakcje z takimi markami. Możesz np. nagrywać krótkie filmiki do stories informujące o tym, że pojawił się nowy post i odsyłać do niego.

Instagram – narzędzia

Poniżej znajdziesz zestaw narzędzi, które ułatwią Ci publikowanie atrakcyjnych wizualnie postów:

Canva

Darmowa aplikacja dostępna zarówno z poziomu komputera (przez przeglądarkę), jak i z poziomu smartfona. Jest bardzo intuicyjna i posiada mnóstwo wbudowanych funkcjonalności, które sprawią, że Twoje zdjęcia będą jeszcze ciekawsze.

Unfold i Story Art 

Są to darmowe apki na smartfona, które pozwolą Ci publikować atrakcyjne wizualnie stories. W ramach każdej z nich możesz wybierać ciekawe szablony, na które nakładasz swoje zdjęcia.

Adobe Lightroom

Darmowa aplikacja na smartfona, która w kilku prostych krokach podkręci wygląd Twoich zdjęć. Można w niej poprawić takie cechy zdjęcia jak: ekspozycja, kontrast, nasycenie, jaskrawość itp. Jeśli te pojęcia są Ci obce i boisz się, że nie ogarniesz tej apki, chcę Cię uspokoić. Po pierwszym włączeniu aplikacji automatycznie włącza się samouczek, który poprawia pierwsze zdjęcie, które dodasz do apki. Później możesz wzorować się na ustawieniach tego pierwszego zdjęcia, przygotowując kolejne.

Porównanie dwóch zdjęć - bez obróbki i po obróbce w Lightroom. - Jak publikować na Instagramie, żeby się wyróżnić?
Zdjęcie po lewej – oryginał, zdjęcie po prawej – przerobione w Lightroomie.

Instafota

Płatne narzędzie, które umożliwia przerabianie postów za pomocą kilku prostych kliknięć. Ogromnym plusem tego narzędzia jest to, że każde zdjęcie po przeróbce uzyskuje ten sam efekt wizualny, np. wszystkie są w ciepłej tonacji sepii. Dzięki temu wszystkie publikowane zdjęcia na Twoim profilu mają spójną stylistykę. W ramach Instafoty możesz wybierać w dużej liczbie presetów – każdy z nich charakteryzuje się innym stylem. Gdy już wybierzesz jeden preset, uploadujesz go aplikacji Lightroom na smartfonie i tam możesz modyfikować zdjęcia – wszystko szybko i sprawnie.

Social media - które najlepsze dla małych firm w 2021?

Jak publikować posty na Instagramie z poziomu komputera?

Są dwa sposoby. Pierwszy:

Creator Studio

Creator Studio jest dostępny z poziomu Facebooka. To opcja dla osób, które mają połączony profil na Instagramie z fanpagem na Facebook’u. Jak go znaleźć?

Nowy Facebook

  • wchodzisz na swój fanpage,
  • po lewej stronie ekranu wybierasz z listy „Narzędzia do publikowania”,
  • po załadowaniu strony wybierasz z listy po lewej „Creator Studio”,
  • na górnej, niebieskiej belce widać logo Facebooka i logo Instagrama – klikasz na logo Instagrama,
  • klikasz na niebieski przycisk po lewej stronie „Utwórz post” i wybierasz opcję, która Cię interesuje: „Aktualności na Instagramie” to publikowanie zwykłego posta (zdjęcia lub krótkiego filmu), „IGTV” to publikowanie dłuższego filmu.
Creator Studio bloga Dwoje na głowie - Jak publikować na Instagramie, żeby się wyróżnić?
Tak wygląda Creator Studio tego bloga.

Stary Facebook

  • wchodzisz na swój fanpage,
  • na górnej belce klikasz „Więcej” –> „Narzędzia do publikowania”,
  • reszta kroków jest taka sama jak w przypadku nowego wyglądu Facebooka.

Drugi sposób to publikowanie bezpośrednio przez stronę Instagrama. Aby to zrobić polecam obejrzeć ten krótki materiał video.

Uważasz, że nie masz czasu na publikowanie atrakcyjnych wizualnie zdjęć na swoim profilu? Ja uważam, że warto robić coś dobrze, albo w ogóle! Jeśli chcesz znaleźć czas na zadbanie o swój profil na Insta, polecam ten artykuł:

15 trików na produktywność i własny dobrostan

Wisienka na torcie

Nie dołuj się tym, że Twój profil jest na razie niewielki. Ma to też swoje plusy. Jak możesz wykorzystać niewielkie rozmiary profilu na swoją korzyść?

  • Gdy dodajesz post lub relację, oznaczaj w nim/w niej wszystkich, którzy wysłali Ci wcześniej wiadomość i pytaj ich o różne rzeczy.
  • Odpowiadanie na wszystkie wysłane do Ciebie wiadomości jest świetnym sposobem na budowanie relacji z obserwującymi. Gdy Twój profil urośnie, fizycznie nie będziesz w stanie tego robić.

Przeglądając Instagrama często mam wrażenie, że to targowisko próżności. I w sumie to nie tylko moje wrażenie – wiele osób, z którymi rozmawiam ma podobne odczucia. Wszystko jest takie piękne, kolorowe, wyidealizowane i… nieprawdziwe. Dlatego zachęcam Cię do pokazywania swojej rzeczywistości taka jaką jest – ze swoimi blaskami i cieniami. Jestem pewna, że przesyceni idealnymi obrazkami użytkownicy Instagrama docenią takie posty. Z drugiej strony, to świetny pomysł na wyróżnienie się z całej masy wyidealizowanych zdjęć.

Życzę Ci dużo wytrwałości i konsekwencji w prowadzeniu działań na Instagramie!

Sylwia Miłosz Sylwia Miłosz - autorka bloga Dwoje na głowie, przedsiębiorczyni, marketingowiec


⬅ Powrót do artykułu „Social media – które najlepsze dla małych firm w 2021?


🔙 Powrót do Przewodnika „Jak zdobyć klientów w Internecie?”


Napracowałam się nad tym postem. Jeśli znalazłaś w nim wartość, udostępnij go swoim znajomym 🙂

PS: Chcesz dostawać moje artykuły prosto na swoją skrzynkę mailową? Zapisz się do mojego newslettera – gwarantuję dużo wartości, bez zbędnego tracenia czasu.

.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Komentarz do “Jak publikować na Instagramie, żeby się wyróżnić?”