fbpx
Telefon z aplikacją Facebooka, obok litery układające się w napis "social media" - Social media - które najlepsze dla małych firm w 2021?

Social media – które najlepsze dla małych firm w 2021?

Social media mocno się zmieniły od rozpoczęcia pandemii koronawirusa. Działania, które miały sens jeszcze na początku 2020 roku, teraz nie przynoszą już takich dobrych rezultatów. Co robić, aby czerpać największe korzyści z obecności marki w social mediach w 2021 roku?

Ten artykuł wchodzi w skład Kompletnego Przewodnika „Jak zdobyć klientów w Internecie?”.


Z tego wpisu dowiesz się:
– jak prowadzić działania w social mediach w 2021 roku,
– jaki jest skuteczny sposób publikowania treści w social media,
– czy jest jakaś alternatywa wobec social media?

Social media – które wybrać?

Aktualnie mamy do wyboru mnóstwo portali społecznościowych. Najpopularniejszymi z nich są Facebook, Instagram, YouTube, Twitter, TikTok i Linkedin. Każdy z nich ma wielomilionową grupę użytkowników i swoją własną specyfikę.

Czy zatem stwierdzenie „bądź wszędzie tam, gdzie są Twoi odbiorcy” jest prawdziwe? Zdecydowanie nie! Dlaczego? Prowadząc działania na wszystkich najpopularniejszych platformach społecznościowych, nie dasz rady robić tego dobrze. Jest ich po prostu za dużo, a każda z platform ma własną specyfikę. Co więc zrobić?

Jeśli dopiero zaczynasz, skup się na 1 – max 2 portalach społecznościowych i tam prowadź swoje działania. Dopasuj typ portalu do specyfiki swojej firmy i do swojej grupy odbiorców. Przykłady? Proszę bardzo:

  • fotograf ślubny – Instagram, Pinterest,
  • biuro księgowe – Linkedin, Twitter,
  • sklep on-line ze zdrową żywnością – Instagram, Facebook.

Cel działań w social mediach

Celem Twoich działań w social mediach nie powinno być zdobycie jak największej ilości obserwujących / polubień Twojego profilu, tylko zbudowanie oddanej i zaangażowanej grupy ludzi, którzy są bardzo zainteresowani Twoimi produktami/ usługami. Tacy ludzie z dużym prawdopodobieństwem kupią od Ciebie wszystko, co im zaproponujesz.

Zastanawiasz się pewnie teraz jak zbudować tę oddaną i zaangażowaną grupę ludzi. Co robić, by ich do siebie przyciągać? Jeszcze na początku 2020 roku bym napisała: „dawaj wartość, rozwiązuj problemy swojej grupy docelowej, stwórz kalendarz publikacji i się go trzymaj”, jednak teraz to nie jest już takie oczywiste. Dlaczego? Wszystko przez zasięgi organiczne.

Litery układające się w wyraz "social media" - Social media - które najlepsze dla małych firm w 2021?

Problem z zasięgami organicznymi w social mediach

Od jakiegoś czasu platformy social media tną zasięgi organiczne (czyli bezpłatne) postów. Na Facebooku aktualnie wynosi on mniej więcej 2-3%. Czyli Twój post trafi do ok 2-3% wszystkich fanów Twojego fanpage’a. Trochę słabo, prawda? Biorąc pod uwagę ile czasu i pracy wymaga niekiedy przygotowanie posta osobiście lub pieniędzy, jeśli zlecasz to na zewnątrz, przestaje się to po prostu opłacać.

Co wobec tego robić?

Publikuj treści rzadziej, ale zwracaj uwagę, by Twoje posty nadal były jakościowe. Co to znaczy rzadziej? Jeśli na przykład do tej pory publikowałaś posty co 2 dzień, teraz publikuj co 3.

Podam Ci też sposób na tworzenie treści, które angażują. Jakiś czas temu zaproponował go Mirek Burnejko – przedsiębiorca, twórca kursów on-line, youtuber. Postanowiłam sprawdzić ten sposób aplikując go w strategie publikacji moich klientów i zauważyłam wzrost interakcji pod postami. Dlatego teraz chcę się nim podzielić również z Tobą.

Sposób na treści w social mediach w 2021

Wizytówką każdej małej firmy jest jej właściciel. Jeśli nie jesteś wizytówką swojej firmy – czas to zmienić! Na tym stwierdzeniu opiera się framework social media, który znajdziesz poniżej.

Publikuj 4 rodzaje postów:

  1. Posty pokazujące zaufanie do Twojej marki (dokumentowanie dnia). Przykłady:
    • czego się uczysz, jak dbasz o klientów, jak ćwiczysz,
    • gdy masz problem, to go pokazujesz, podobnie z sukcesem,
    • trochę inspiracji.
  2. Treści pokazujące problem, który rozwiązuje Twój produkt/usługa
    • co się dzieje, gdy robisz to źle,
    • co się dzieje, gdy robisz to dobrze,
    • nic nie sprzedajesz,
    • edukujesz.
  3. Posty pokazujące rozwiązanie problemu, którym jest właśnie Twój produkt/usługa.
    • zachęcasz, by ludzie kupili,
    • na tym etapie Twoja grupa odbiorców powinna znać już problem oraz Ciebie i Twoją markę.
  4. Posty pokazujące zaufanie do produktu
    • dobre słowa Twoich klientów (social proof).

Dwa pierwsze typy postów powinny stanowić ok 80% wszystkich publikowanych treści, natomiast dwa pozostałe – 20%.

Jeśli chcesz dodatkowo zwiększyć zasięg swoich postów na Facebooku, przeczytaj ten wpis:

Jak zwiększyć zasięg postów na Facebooku?

Natomiast jeśli chcesz dowiedzieć się kilku ciekawych technik publikowania na Instagramie – polecam ten wpis:

Jak publikować na Instagramie, żeby się wyróżnić?

Zaplanuj powyższe typy postów w swoim kalendarzu publikacji zachowując regularne odstępy między dniami publikacji. Pamiętaj, że w piątek i w sobotę (ze względu na specyfikę tych dni) ludzie chętniej zwrócą uwagę na lekkie posty.

Kalendarz na ścianie, komputer i roślinka na biurku - Social media - które najlepsze dla małych firm w 2021?

Oprócz zastosowania powyższego schematu Twoim postom przyda się trochę doładowania.

Płatne reklamy w social mediach

Jak już wiesz, zasięgi bezpłatne są aktualnie marne… Dlatego jeśli chcesz dotrzeć do większej ilości odbiorców, musisz zainwestować w reklamy płatne. Niestety tak to działa – profile Twojej marki w social mediach tak na prawdę nie należą w pełni do Ciebie, a do platformy, na której istnieją. Zatem to ta platforma decyduje o tym, kto będzie wchodził na Twój profil, kto zobaczy Twoje posty itp.

Rozumiem, że możesz się z tym nie zgadzać. Mi też się to nie podoba, dlatego proponuję Ci, byś równolegle z prowadzeniem działań w social mediach rozwijała gałęzie Twojego e-marketingu, które zależą TYLKO od Ciebie, np. budowała swoją listę mailingową. Jak się do tego zabrać, przeczytasz w poniższym artykule.

 Jak zbudować listę mailingową?

Reklamy w social mediach na początku potrafią wyglądać na skomplikowane, ale w rzeczywistości takie nie są. Najpopularniejszą platformą do reklamowania się w social mediach jest Facebook, który umożliwia również umieszczanie reklam na Instagramie. Aby zacząć reklamować się na fejsie, musisz podpiąć pod swoje konto Menedżera Reklam Facebooka i go skonfigurować. Jak to zrobić radzi Facebook.

Poniżej znajdziesz kilka tipów dla osoby początkującej:

  • Pod postami na Facebooku jest przycisk „Promuj post”, ale nie używaj go – ta opcja daje bardzo ograniczone możliwości targetowania, co może skutkować przepalaniem budżetu.
  • Pod postami na Instagramie (z poziomu apki moblinej) jest opcja „Promuj” – jej warto używać. Dlaczego? Przeczytasz w tym artykule:
Obserwujący na Instagramie - jak ich zdobyć?
  • jeśli dopiero zaczynasz przygodę z reklamą w social mediach, nie dawaj na początek dużych budżetów na poszczególne kampanie. Zacznij np. od 10 zł dziennie na każdy zestaw reklam, a gdy zauważysz, że kampania przynosi dobre wyniki – możesz zwiększyć budżet.

W jaki sposób zwiększać budżet kampanii, by jej nie „popsuć”? Te informacje i dużo więcej na temat płatnej reklamy w social mediach przeczytasz w tym artykule:

Reklama na Facebooku - jak ją zrobić?

Co dalej z social mediami?

Jak widzisz, social media się zmieniają. I będą się nadal zmieniać. Uważam, że nie ma sensu opierać swojej strategii pozyskiwania klientów w Internecie tylko o ten kanał, ponieważ nie jest on zależny od Ciebie. Ani ode mnie. Ani od jakiejkolwiek agencji reklamowej. Platformy social mediowe są uzależnione od ich szefostwa oraz akcjonariuszy, którzy chcą cały czas maksymalizować zyski z tych portali. Dlatego polecam Ci zmniejszyć intensywność swoich działań w social mediach i zainwestować swój czas i pieniądze w rozwijanie innych źródeł pozyskania klientów w Internecie. O innych źródłach przeczytasz w tym artykule:

Jak zdobyć klientów w Internecie?

Sylwia Miłosz Sylwia Miłosz - autorka bloga Dwoje na głowie, przedsiębiorczyni, marketingowiec

PS: Chcesz dostawać moje artykuły prosto na swoją skrzynkę mailową? Zapisz się do mojego newslettera – gwarantuję dużo wartości, bez zbędnego tracenia czasu.

.

Zdjęcia (w kolejności wyświetlania):
1. Merakist
2. Firmbee
3. RomanBozhko

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *