Reklama w Internecie to must-have każdej firmy. Biznes szybko musi zacząć na siebie zarabiać, inaczej będziesz tylko do niego dokładać. A przecież nie po to zakładałaś firmę. Dlatego wykorzystaj reklamy płatne w swoich działaniach. Jakie wybrać? Czytaj dalej 👇
Ten artykuł wchodzi w skład Kompletnego Przewodnika „Jak zdobyć klientów w Internecie?”.
Z tego wpisu dowiesz się:
– jakie są dwa główne ekosystemy reklamowe w Internecie,
– jaki typ reklamy jest najskuteczniejszy,
– jakie masz opcje do wyboru, gdy chcesz reklamować się w Internecie.
Reklamowy pojedynek gigantów
Są dwa główne ekosystemy reklamowe w Internecie – reklamy na Facebooku (Facebook Ads) i reklamy w Google (Google Ads). Każdy z ekosystemów jest rozbudowany. W ramach Facebook Ads możesz wyświetlać swoje reklamy w następujących miejscach:
- Facebook,
- Messenger.
Natomiast w ramach Google Ads możesz wyświetlać reklamy w:
- wyszukiwarce Google,
- w Gmailu (webowy program pocztowy Google,
- na YouTubie,
- w mapach Google,
- na stronach współpracujących z Google (Google Display Network – GDN).
Jak widzisz, dwie główne możliwości reklamowania się w Internecie dostarczają dwaj wielcy giganci sieci. Przypadek? Oczywiście, że nie. Facebook i Google mogą oferować reklamodawcom wiele form reklamy dlatego, że dysponują danymi wielu milionów swoich użytkowników.
Która reklama skuteczniejsza?
Pewnie zastanawiasz się teraz które reklamy są skuteczniejsze – te na Facebooku, czy te w Google. Wszystko zależy od branży, w której działa dana firma. Zatem jeśli budżet Ci na to pozwala zrób test. Przez jakiś czas prowadź działania reklamowe w obu systemach, a następnie porównaj wyniki i wybierz ten ekosystem reklamowy, który dostarcza lepszych rezultatów.
Teraz podzielę się z Tobą moim prywatnym zdaniem, które wynika z mojego doświadczenia w zakresie zarządzania reklamami płatnymi w Internecie. Oczywiście nie musisz się z nim zgadzać. Co więcej, nie możesz go brać za pewnik. Najlepiej będzie jak sama przetestujesz oba systemy reklamowe w swojej firmie i wyciągniesz wnioski.
Uważam, że bardziej skuteczna jest reklama w ekosystemie Facebooka. W tym dziale zajmiemy się więc właśnie tymi reklamami. W dalszej części artykułu będę używać zwrotów takich jak reklama na:
- Facebooku,
- Fb,
- fejsie.
W takich przypadkach zawsze będę miała na myśli reklamy w ekosystemie Facebooka (czyli Facebook, Instagram, Messenger).
Dlaczego właśnie reklama na Fb jest bardziej skuteczna? Kampanie reklamowe na Facebooku szybciej zaczynają przynosić efekty, a co za tym idzie budżet reklamowy jest wydawany w odpowiedni sposób i się zwraca.
✅ Reklama na Facebooku - 4 triki jak ją zrobić skutecznie
Dlaczego właśnie Facebook?
Kiedy zaczynasz coś sprzedawać albo mówisz o czymś ważnym dla Ciebie, chcesz aby jak najwięcej osób zobaczyło Twój post. I to odpowiednich ludzi, czyli Twoich idealnych klientów. Jeśli myślisz, że jest inaczej, jesteś w błędzie. Facebook umożliwia Ci dotarcie do Twoich idealnych klientów – dzieje się tak za pomocą bardzo precyzyjnego targetowania dostępnego na poziomie ustawiania reklam. Oprócz tego, Facebook daje Ci wybór – możesz płacić za zasięg (wyświetlenia) albo za działania (kliknięcia i/lub polubienia). To od Ciebie zależy co wybierzesz.
Im więcej właściwych osób dotrze do Twojej treści, tym więcej z nich udostępni go na Facebooku. To daje Ci ogromną przewagę nad konkurencją, która reklam na Fb nie stosuje lub stosuje je źle. A dzięki udostępnianiu przez inne osoby, Twoje posty – i Ty – od razu pojawiają się w aktualnościach osób, które nawet nie są Twoimi fanami.
Jeśli nadal się wahasz czy Facebook to dobry wybór pokażę Ci kilka przykładów:
Reklamę w TV, którą zobaczyłby milion ludzi kosztowałaby majątek (nie mówiąc o tym, że w czasie bloków reklamowych ludzie najczęściej idą zrobić sobie herbatę lub odwiedzają toaletę). Oprócz tego w przypadku reklam w TV nie masz możliwości tak precyzyjnego targetowania jak w przypadku reklam na Facebooku. Ostatnim gwoździem do trumny reklam w TV jest fakt, że nie da się kliknąć na reklamę produktu i od razu go kupić. A Facebook daje Ci taką możliwość.
Inny przykład: Na zapłacenie za reklamę na całą stronę w gazecie, którą przeczyta milion ludzi i nie wyrzuci jej lub nie przekartkuje, również musisz wydać fortunę (poza tym nie istnieją gazety, które czyta milion ludzi). Nie będę nawet wspominać jak czasochłonne i wkurwogenne było by pukanie do miliona drzwi 😉
Reklama na Facebooku nie działa?
Często spotykam się z opinią przedsiębiorców, że reklama na Facebooku nie działa. Gdy dopytuję jak ją ustawiali okazuje się, że klikali przycisk „Promuj post” dostępny pod każdym postem opublikowanym na fanpage’u. Dlaczego przycisk „Promuj post” nie jest dobrym wyborem? Ponieważ ogranicza ustawienia kampanii do tylko kilku elementów. Nie daje Ci możliwości skorzystania ze wszystkich opcji dostępnych przy tworzeniu reklamy na Facebooku.
To tak jak byś weszła na przyjęcie ze szwedzkim stołem i mogła spróbować tylko kilku dań leżących najbliżej wejścia. Cała reszta dań byłaby dla Ciebie niedostępna. Czy wobec tego jest na to sposób? Oczywiście, że tak. Aby ustawić reklamę na Facebooku korzystaj z Menedżera Reklam Facebooka. Narzędzie jest dość skomplikowane, to fakt. Jednak w sieci jest mnóstwo darmowych i płatnych materiałów na temat ustawiania kampanii na Facebooku. A jeśli nie masz ochoty i/lub czasu na eksperymenty, możesz zlecić stworzenie reklamy na Facebooku specjaliście.
Reklama w Internecie – dwie opcje do wyboru
W przypadku reklam płatnych masz 2 opcje do wyboru:
- Nauka ustawiania reklam. Jak to ogarnąć? Skorzystaj z darmowych materiałów, których jest w necie bardzo dużo lub kup kurs on-line, który Cię przeprowadzi za rękę przez cały temat. Następnie metodą prób i błędów wypracuj najlepsze rozwiązania. Potencjalne ryzyko: nie masz doświadczenia, więc możesz przepalić budżet.
- Outsourcing – możesz również zgłosić się do jednej z wielu agencji reklamowych lub freelancerów, którzy się tym zajmują.
Wszystko zależy od Ciebie i Twojej aktualnej sytuacji. Z doświadczenia wiem jednak, że większość osób, które prowadzą własne firmy decyduje się powierzyć tę kwestię specjaliście. Oczywiście ta opcja nie jest idealna, ponieważ tu również występuje ryzyko przepalenia budżetu (aczkolwiek mniejsze niż w przypadku samodzielnego ustawiania reklam przez niedoświadczonego reklamodawcę).
Jednak jeśli zrobisz dobry risercz i wybierzesz agencję/specjalistę, którego polecają inni, jest duże prawdopodobieństwo, że pieniądze włożone w reklamę się zwrócą.
Jest jeszcze jedno. Decydując się na zatrudnienie specjalisty lub agencji, która ogarnie Ci reklamę w necie musisz się liczyć z jedną rzeczą. Będziesz przeznaczać środki finansowe zarówno na samą reklamę (nazywa się to budżet marketingowy), jak i na opłacenie agencji lub freelancera. Może to Ci się wydać oczywiste, ale z własnego doświadczenia wiem, że niektórzy klienci są bardzo zdziwieni, że opłata dla agencji lub freelancera to nie to samo co budżet marketingowy 🤷♀️
Reklama remarketingowa
Chcę Ci jeszcze powiedzieć o jednym typie reklamy. O typie, który przynosi najlepsze efekty. Reklamy remarketingowe, bo to o nich mowa to konkretny typ reklam dostępny zarówno w Facebook Ads, jak i w Google Ads. Są to reklamy, które docierają do osób, które miały już styczność z Twoją marką. Czyli osób, które weszły w interakcję z Twoim profilem w social mediach, były na Twojej stronie www lub kliknęły w reklamę. Taki typ reklam jest o wiele bardziej skuteczny niż standardowe reklamy, ponieważ przekaz kierujesz do osób, które już zetknęły się z marką. Ponadto, umożliwia mocniejsze rozgrzewanie osób w lejku i przeprowadzanie ich w dół lejka.
✅ Social media - które najlepsze dla małych firm w 2021?
Reklama w Internecie nie taka straszna?
Jeśli temat reklam w Internecie jest dla Ciebie nowy to rozumiem, że może budzić w Tobie strach i niepewność. „No bo jak to tak – wydaję pieniądze i na reklamę i na opłatę dla agencji, a nie mam żadnych gwarancji zysków? Wszystkie pieniądze mogą iść w błoto?” – możesz pomyśleć. Oczywiście Twoje obawy są w pełni uzasadnione. Wiele przedsiębiorców i przedsiębiorczyń, którzy nie mieli styczności z reklamą może tak do tego podchodzić.
Zawsze jest tak, że coś, czego nie znamy i nie rozumiemy napawa nas strachem. Ale wystarczy poznać temat bardziej szczegółowo i zrobić dobry risercz. W efekcie dowiesz się, że aktualnie reklama w Internecie jest najbardziej efektywną formą reklamy. Dlaczego? Bo jest w pełni policzalna. W przeciwieństwie do reklamy w TV, w radio, w prasie czy na billboardach. Zmierzyć można dosłownie wszystko, a co za tym idzie, można to również zoptymalizować. Co więcej, optymalizacje można wprowadzać na bieżąco, dzięki czemu przepalanie budżetu jest ograniczone do minimum.
Jeśli potrzebujesz wsparcia przy reklamach w Internecie, zgłoś się do mnie – pomogę.
Sylwia Miłosz
🔙 Powrót do Przewodnika "Jak zdobyć klientów w Internecie?"
PS: Chcesz dostawać moje artykuły prosto na swoją skrzynkę mailową? Zapisz się do mojego newslettera – gwarantuję dużo wartości, bez zbędnego tracenia czasu.
Źródła zdjęć (w kolejności wyświetlania):
1. https://unsplash.com/@simonlaunay
2. https://unsplash.com/@tamanna_rumee