Cele biznesowe i ich określenie powinny stanowić początek myślenia o założeniu firmy. Brak określenia tych celów to łatwa droga do biznesowego samobójstwa… Twojej firmy. Cele biznesowe są również bardzo potrzebne w kontekście zdobywania klientów w Internecie.
Ten artykuł wchodzi w skład Kompletnego Przewodnika „Jak zdobyć klientów w Internecie?”.
Z tego tego wpisu dowiesz się:
– dlaczego cele biznesowe to must-have każdej firmy,
– jakie są dwie metody wyznaczania celów biznesowych.
Cele biznesowe to must-have każdej firmy
Jestem pewna, że chcesz, by Twoja firma przynosiła Ci stały dochód i była odporna na wszelkie zawirowania, prawda? Nie po to podjęłaś ten ogromny wysiłek założenia własnej firmy, byś musiała ją szybko zamykać z powodu niewypłacalności.
Cele biznesowe to must-have każdej firmy. Dlaczego? Już odpowiadam:
1. Cele biznesowe, które ustalisz pokazują Ci w którym kierunku musisz iść. Pomagają się zmotywować i wyznaczać sobie kolejne zadania, które doprowadzą Cię do osiągnięcia tych celów.
2. Cele biznesowe pozwalają na monitorowanie czy kierunek obrany przez Ciebie jest odpowiedni.
3. Cele pomagają w realizacji Twojej wizji, która stoi za założeniem firmy – dzięki nim wizja staje się mierzalna, a Ty wiesz ile mniej więcej będziesz musiała się napracować, by je osiągnąć.
4. Cele przypominają na czym musisz się skupić, by Twoja firma się rozwijała.
5. Istnienie celów pozwala na późniejszą chłodną analizę opłacalności Twojej firmy, np. Czy zarabiasz tyle ile planowałaś zarabiać.
6. Ustalenie celów biznesowych jest równie ważne w kontekście e-marketingu, który skupia się na pozyskaniu klienta w Internecie. Z uwagi na mnogość działań e-marketingowych, to właśnie cele wskażą Ci te działania, które powinnaś wybrać.
Bierz kawę i siadaj wygodnie. Powiedz dzieciom i partnerowi, żeby Ci teraz nie przeszkadzali. Zacznij od przeczytania tego artykułu, a później usiądź przed kartką lub komputerem i określ cele dla swojej firmy. Obiecaj mi to, proszę 🙂 Jeśli teraz odrobisz tę pracę domową, później będzie Ci łatwiej.

Nadrzędny cel każdej firmy
Nadrzędnym celem każdej firmy jest pomaganie swojemu idealnemu klientowi. Innymi słowy – odpowiadanie na jego potrzebę, niezależnie czy jest to rozwiązywanie problemu, dostarczenie rozrywki czy edukowanie. Jak wygląda grupa docelowa Twojej firmy i jak ją znaleźć przeczytasz w tym artykule:
✅ Grupa docelowa - jak ją określić?
Cokolwiek będziesz robić, miej zawsze z tyłu głowy, że Twoja firma ma pomagać swoim klientom, ma im służyć. Jeśli Twój biznes nie będzie spełniał tego podstawowego i głównego obowiązku, nie będzie przynosił Ci dochodów. A jak dobrze służyć swoim klientom?
Słuchaj ich. To oni dysponują pełną informacją niezbędną do tego, żebyś mogła ich dobrze obsłużyć, rozwiązać ich problemy i uszczęśliwić.
Larry Winget (1)
Cele biznesowe wg metody SMART
Skorzystaj z metody SMART, by określić cele biznesowe swojej firmy. Jest ona bardzo prosta, a zarazem bardzo skuteczna. Zawsze z niej korzystam przy określaniu swoich celów (zarówno biznesowych, jak i prywatnych). Tę metodę proponuję również klientom, z którymi współpracuję.
Na czym ona polega?
Według tej metody cel powinien być:
S – Specific – SZCZEGÓŁOWY – czyli nie może być zbyt ogólnikowy.
M – Measurable – MIERZALNY – czyli możliwy do określenia za pomocą konkretnych liczb.
A – Attractive – ATRAKCYJNY – czyli cel powinien być dla Ciebie wyzwaniem i motywować Cię do pracy.
R – Realistic – REALNY – czyli możliwy do osiągnięcia.
T – Time-bound – OKREŚLONY W CZASIE – czyli musisz wyznaczyć termin realizacji swojego celu.
Przykłady celów określonych wg. metody SMART:
- Wzrost sprzedaży produktu XYZ pochodzący z reklam na Fb o 20% do końca Q4.
- 2000 osób zapisanych na listę mailingową do końca września br.
- Moja firma musi zarabiać 5 000 zł „na czysto” (po odliczeniu podatków i kosztów) do końca czerwca br.
- W październiku profil firmowy na Instagramie zyska 20% więcej obserwujących w porównaniu do września.
Pamiętaj, nie narzucaj sobie zbyt wiele celów naraz. Będzie Ci bardzo trudno je zrealizować, czego efektem będzie Twoja frustracja i rozdrażnienie, które może się udzielić innym członkom rodziny oraz zniechęcenie i obniżenie wiary we własne możliwości. Ustal zatem 2-3 cele na dany okres, przygotuj plan ich realizacji i się go trzymaj. Po tym jak je osiągniesz, możesz zająć się kolejnymi celami.

Inną ciekawą metodą, którą osobiście bardzo lubię jest 90-dniowy rok. Używam jej na równi ze metodą SMART zarówno do celów biznesowych, jak i prywatnych. Więcej o tej metodzie przeczytasz w artykule:
✅ Wyznaczanie celów - metoda 90-dniowego roku
Trójpodział celów biznesowych
Trójpodział celów czyli określenie celów strategicznych, taktycznych i operacyjnych jest dobrym uzupełnieniem metody SMART. Ułatwiają rozplanowanie zadań na zasadzie od ogółu do szczegółu i pomagają w codziennej pracy.

Cel strategiczny
Cel strategiczny to główny cel Twojej firmy. Innymi słowy – to najwyższy poziom w hierarchii celów w Twojej firmie. Może być jeden lub dwa, więcej nie warto wyznaczać, by nie przesadzić. Jest to cel długoterminowy wyznaczany w horyzoncie czasowym 3-5 lat.
Przykład celu strategicznego
Przykład celu strategicznego dla e-sklepu ze zdrową żywnością: osiągnięcie pozycji najlepiej rozpoznawalnego e-sklepu ze zdrową żywnością w ciągu 4 najbliższych lat.
Cel taktyczny
Cel taktyczny to ogólny cel Twojej firmy, a zarazem drugi, średni poziom w hierarchii celów. W ramach jednego celu strategicznego, każdy dział ma swój własny cel taktyczny, by możliwe było skuteczne osiągnięcie celu głównego.
Przykład celu taktycznego
Przykład celu taktycznego dla e-sklepu ze zdrową żywnością (dział marketingu): najwyższa liczba pozytywnych opinii w Internecie w ciągu 4 najbliższych lat.
Cel operacyjny
To cel szczegółowy, najniższy w hierarchii celów Twojej firmy. Cele szczegółowe są krótkoterminowe i wchodzą w skład celów taktycznych. To właśnie ten cel rozpisuje się na mniejsze zadania, które realizujemy każdego dnia.
Przykłady celu operacyjnego
Przykłady celu operacyjnego dla e-sklepu ze zdrową żywnością (dział marketingu):
- 4,5 punktu to minimalna liczba gwiazdek w wizytówce na mapach Google,
- w ciągu pierwszych dwóch lat pozyskać 50 000 obserwujących na Instagramie,
- w ciągu kolejnych dwóch lat – kolejne 30 000 obserwujących na Instagramie,
- pozyskanie 100 000 subskrybentów newslettera w ciągu pierwszych dwóch lat,
- pozyskanie kolejnych 50 000 subskrybentów w przeciągu kolejnych dwóch lat.
Teraz Twoja kolej
Wiesz już dlaczego określenie celów biznesowych Twojej firmy jest tak ważne. Masz również wiedzę jak to zrobić. To właśnie cele biznesowe będą dla Ciebie najlepszą wskazówką odnośnie wyboru taktyk e-marketingowych. Teraz więc Twoja kolej – do dzieła!
Sylwia Miłosz
🔙 Powrót do Przewodnika "Jak zdobyć klientów w Internecie?"
PS: Chcesz dostawać moje artykuły prosto na swoją skrzynkę mailową? Zapisz się do mojego newslettera – gwarantuję dużo wartości, bez zbędnego tracenia czasu.
Źródła tekstowe:
1. Winget Larry, „Zamknij się! Przestań narzekać i zacznij żyć!”, 2013
Źródła zdjęciowe (w kolejności wyświetlania):
1. https://unsplash.com/@dsmacinnes
2. https://unsplash.com/@esteejanssens
3. https://unsplash.com/@timgraf99